زمان تقریبی مطالعه: 4 دقیقه
 

استرجاع صابران (قرآن)





از صفات و ویژگی‌های صابران که در آیات قرآن به آن‌ها اشاره شده، «استرجاع» است.


۱ - استرجاع هنگام ترس



استرجاع شكيبايان، هنگام مواجهه با ترس :
«وَلَنَبْلُوَنَّكُمْ بِشَيْءٍ مِّنَ الْخَوفْ ... وَبَشِّرِ الصَّابِرِينَ • الَّذِينَ إِذَا أَصَابَتْهُم مُّصِيبَةٌ قَالُواْ إِنَّا لِلّهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعونَ؛ قطعا همه شما را با چيزي از ترس، ... آزمايش مي‌كنيم و بشارت ده به استقامت كنندگان. آنها كه هر گاه مصيبتي به آنها رسد مي‌گويند: ما از آن خدا هستيم و به سوي او باز مي‌گرديم.»

۲ - استرجاع هنگام گرسنگی



استرجاع صابران، هنگام گرفتار شدن به گرسنگی :
«وَلَنَبْلُوَنَّكُمْ بِشَيْءٍ مِّنَ ... وَالْجُوعِ ... وَبَشِّرِ الصَّابِرِينَ • الَّذِينَ إِذَا أَصَابَتْهُم مُّصِيبَةٌ قَالُواْ إِنَّا لِلّهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعونَ؛قطعا همه شما را با چيزي از ... گرسنگي، ... آزمايش مي‌كنيم و بشارت ده به استقامت‌كنندگان. آنها كه هر گاه مصيبتي به آنها رسد مي‌گويند: ما از آن خدا هستيم و به سوي او باز مي‌گرديم.»

۳ - استرجاع هنگام ضررهاى مالى



استرجاع صابران، هنگام ابتلا به ضررهاى مالى:
«وَلَنَبْلُوَنَّكُمْ بِشَيْءٍ مِّنَ ... وَنَقْصٍ مِّنَ الأَمَوَالِ ... وَبَشِّرِ الصَّابِرِينَ • الَّذِينَ إِذَا أَصَابَتْهُم مُّصِيبَةٌ قَالُواْ إِنَّا لِلّهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعونَ؛قطعا همه شما را با چيزي از ... زيان مالي ... آزمايش مي‌كنيم و بشارت ده به استقامت‌كنندگان. آنها كه هر گاه مصيبتي به آنها رسد مي‌گويند: ما از آن خدا هستيم و به سوي او باز مي‌گرديم.»

۴ - استرجاع هنگام ضرر جانى



استرجاع شكيبايان، هنگام امتحان شدن با ضرر جانى:
«وَلَنَبْلُوَنَّكُمْ بِشَيْءٍ مِّنَ ... وَنَقْصٍ مِّنَ ... وَالأنفُسِ ... وَبَشِّرِ الصَّابِرِينَ • الَّذِينَ إِذَا أَصَابَتْهُم مُّصِيبَةٌ قَالُواْ إِنَّا لِلّهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعونَ؛قطعا همه شما را با چيزي از ... زيان ... و جاني، ... آزمايش مي‌كنيم و بشارت ده به استقامت‌كنندگان. آنها كه هر گاه مصيبتي به آنها رسد مي‌گويند: ما از آن خدا هستيم و به سوي او باز مي‌گرديم.»

۵ - استرجاع هنگام كمبود محصولات



استرجاع شكيبايان، هنگام آزمايش شدن به كمبود محصولات:
«وَلَنَبْلُوَنَّكُمْ بِشَيْءٍ مِّنَ ... وَنَقْصٍ مِّنَ ... وَالثَّمَرَاتِ وَبَشِّرِ الصَّابِرِينَ • الَّذِينَ إِذَا أَصَابَتْهُم مُّصِيبَةٌ قَالُواْ إِنَّا لِلّهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعونَ؛قطعا همه شما را با چيزي از ... و كمبود ميوه‌ها آزمايش مي‌كنيم و بشارت ده به استقامت‌كنندگان. آنها كه هر گاه مصيبتي به آنها رسد مي‌گويند: ما از آن خدا هستيم و به سوي او باز مي‌گرديم.»

۶ - استرجاع هنگام از دست دادن فرزند



استرجاع صابران، هنگام مصیبت از دست دادن فرزند :
«وَلَنَبْلُوَنَّكُمْ بِشَيْءٍ مِّنَ الْخَوفْ ... وَبَشِّرِ الصَّابِرِينَ • الَّذِينَ إِذَا أَصَابَتْهُم مُّصِيبَةٌ قَالُواْ إِنَّا لِلّهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعونَ؛قطعا همه شما را با چيزي از ترس، ... آزمايش مي‌كنيم و بشارت ده به استقامت‌كنندگان. آنها كه هر گاه مصيبتي به آنها رسد مي‌گويند: ما از آن خدا هستيم و به سوي او باز مي‌گرديم.»
بنابه قولى، مقصود از «ثمرات»، فرزندان‌اند؛ زيرا فرزند، ميوه قلب است.

۷ - استرجاع هنگام مصايب



استرجاع صابران، هنگام رويارويى با مصايب:
«... وَبَشِّرِ الصَّابِرِينَ • الَّذِينَ إِذَا أَصَابَتْهُم مُّصِيبَةٌ قَالُواْ إِنَّا لِلّهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعونَ؛... و بشارت ده به استقامت‌كنندگان. آنها كه هر گاه مصيبتي به آنها رسد مي‌گويند: ما از آن خدا هستيم و به سوي او باز مي‌گرديم.»

۸ - پانویس


 
۱. بقره/سوره۲، آیه۱۵۵.    
۲. بقره/سوره۲، آیه۱۵۶.    
۳. بقره/سوره۲، آیه۱۵۵.    
۴. بقره/سوره۲، آیه۱۵۶.    
۵. بقره/سوره۲، آیه۱۵۵.    
۶. بقره/سوره۲، آیه۱۵۶.    
۷. بقره/سوره۲، آیه۱۵۵.    
۸. بقره/سوره۲، آیه۱۵۶.    
۹. بقره/سوره۲، آیه۱۵۵.    
۱۰. بقره/سوره۲، آیه۱۵۶.    
۱۱. بقره/سوره۲، آیه۱۵۵.    
۱۲. بقره/سوره۲، آیه۱۵۶.    
۱۳. طبرسی، فضل بن حسن، مجمع البیان فی تفسیر القرآن، ج۱، ص ۴۴۰.    
۱۴. بقره/سوره۲، آیه۱۵۵.    
۱۵. بقره/سوره۲، آیه۱۵۶.    
۱۶. طباطبایی، محمد حسین، المیزان فی تفسیر القرآن،، ترجمه موسوی همدانی، ج ۱، ص۵۳۱- ۵۳۳.    


۹ - منبع


مرکز فرهنگ و معارف قرآن، فرهنگ قرآن، ج۳، ص۱۲۸، برگرفته از مقاله «استرجاع صابران».    


رده‌های این صفحه : استرجاع | صبر | موضوعات قرآنی




آخرین نظرات
کلیه حقوق این تارنما متعلق به فرا دانشنامه ویکی بین است.